субота, 18 березня 2017 р.

Історія 8 клас




Брейн-ринг, присвячений  козацтву :

«Душу – Богові, життя – Україні, честь – собі!»
Мета: розвивати в учнів критичне мислення, навички встановлення причинно - наслідкових зв'язків історичних подій, аналіз історичної інформації; формувати в учнів уміння оцінювати фактори та діяльність історичних діячів; виховувати культуру мовлення, толерантність, демократизм та патріотизм, повагу до традицій українського народу, історичного минулого своєї держави та любов до рідного краю.
На початку брейн - рингу вчитель нагадує командам правила гри, представляє журі. Змагання відбувається у 7 турів: «Розминка», «Козацький аукціон», «Чорна скринька», «Продовжте прислів’я», «Впізнай історичну особу», « Битва капітанів», «Заспівайте пісню». Для визначення послідовності гри командам надається завдання «Поєднай логічно»: Сагайдачний , Кафа, 1616, - Хмельницький,  Берестечко,1651.
Учитель.Історія запорозького  козацтва є славною і багатою, і ми зараз поринемо в її захоплюючі таємниці. І допоможуть нам в цьому команди знавців історії козацтва. Зустрічайте.

Правила гри:
Дві команди «Гетьмани» та « Козаки» запрошуються до відповідних гральних столів.
І тур - Розминка. Відповідь має бути миттєва. За питання команді нараховується один бал. Відповідати може будь-який учасник команди. Отже – увага. Гра починається.

 I тур. Розминка

Питання для розминки

1. На якому острові виникла перша Січ?
(на Хортиці)

2. Козаки називали Січ матір’ю, а Великий Луг...
(батьком)

3. Престольне свято січової церкви?
(Покрова Богородиці)

4. Чиї образи вишивались на прапорах Січі?
(Спасителя й архістратига Михаїла)

5. Яку річ цінували на Січі нарівні з гострою шаблею і добрим конем?
(бандуру)

6. Юний січовик-зброєносець у козацької старшини в Україні в XVI-XVIII ст. називався:                         
(джура)

7. З якою твариною або птахом козаки відправлялись у морські походи?
(півнем)


8. Яку зброю козаки називали “ясною”?  
(шаблю)

9. Як називались у козаків розвідники?     
(пластуни)

10. З чого козаки під час раптового нападу утворювали рухому фортецю, з якої вели прицільний вогонь?
(зв’язували вози колесом до колеса, утворюючи коло)

11. Як називались фермерське господарство одруженого козака, який жив на території паланки вольностей Війська Низового Запорозького?
(зимівник)
            12. Хто з видатних героїв визвольної війни 1648-1667 років умів фехтувати двома шаблями одночасно?        
(Іван Богун)
            13. Який музичний інструмент вважався на Січі клейнодом?   
(литаври)
            14. Яке місто України носить ім'я гетьмана?
(Хмельницький)



II тур. Козацький аукціон                   
Відповідає вся команда після 1-хвилинного обговорення На столі знаходяться уявні лоти  з номером запитання, на яких також записаний мінімальний та максимальний бал.Команди по черзі вибирають лоти з номерами від 1 до 16 , але відповідь на запитання дає та команда яка за більшу кількість балів придбає той чи інший лот.( Наприклад питання № 1 початкова ціна 5 балів , ведучий стукаючи молоточком як на аукціоні говорить 5 балів один 5 балів два команда суперник може його перебити сказавши 10 балів і так торги можуть продовжуватись до максимальної ціни , яка до прикладу може бути 19 балів.Відповідь на запитання дає та команда за якою було останнє слово.) Ведучий зачитує питання і по команді "Час" учасники починають обдумувати відповідь. Коли відповідь готова - один з гравців піднімає прапорець і озвучує її. На роздуми відводиться 1 хвилина.
У випадку неправильної відповіді, іншій команді додатково дається 10 секунд на роздуми.
Якщо прапорець буде піднятий під час зачитування питання або перед командою "Час" - оголошується фальстарт і право відповіді на це запитання переходить до протилежної команди.

1. Символи влади у козаків називались клейнодами. Одним з найвідоміших клейнодів є гетьманська булава. Однак клейноди мав не лише гетьман, але й інші представники козацької старшини. Один з козацьких клейнодів мав тваринну деталь. Що це була за «деталь»?
Це був кінський хвіст. Його використовували для виготовлення бунчука. Бунчук був символом влади гетьмана. Він представляв собою держак, увінчаний кулею, з-під якої звисали косиці кінського волосся.

2. Дайте відповідь – навіщо на могилі померлого козака запорізьке товариство встановлювало білий прапор? Зважте, що звичайно ж це не стосується іншого, наразі більш поширеного, розуміння цієї дії. (щоб показати бездоганну чистоту померлого лицаря)

3. Запорізькі козаки славились не лише майстерністю у бою, бойовій тактиці чи стратегії, але й відомі тим, що розробили оригінальну систему сигналізації – “маяки”, “фігури”, через які передавали відомості населенню. Наприклад, коли горів один маяк, це означало, що ворог просувається до кордонів, а що означало, коли горіли одразу три маяки? (ворог вдерся в межі України)

4. У козаків були суворі закони. Наприклад, за велику або неодноразову крадіжку козака могли засудити до шибениці. Однак, як повідомляють перекази, у засудженого до шибениці була одна можливість врятуватися. За яких умов засуджений міг зберегти своє життя?
(Перекази повідомляють, що засуджений, за козацьким звичаєм, міг зберегти життя, якщо якась дівчина згодиться одружитися з ним).

5. Звичайними атрибутами козака, без яких його важко уявити, були шаровари, шабля тощо. Одним із козацьких атрибутів була носогрійка. Що це таке?
Носогрійками козаки називали коротенькі люльки. Крім носогрійок у козаків були і великі люльки, які курило все товариство разом.

6. Як пише М.Грушевський у “Ілюстрованій історії України” цей гетьман “за весь час свого перебування на чолі війська Запорізького всюди був вкритий славою подвигів на суші і на морі і мав незмінний успіх. Кілька разів розгромив він татар у перекопських степах і нагнав страху на Крим”. Назвіть цього гетьмана, якщо його ім’я викликає стійкі асоціації із професійним лучником (Петро Сагайдачний)

7. Крім коней, зброї та усього іншого, козаки на знак побратимства обмінювались ще деяким предметом, який мав тісний зв’язок із тим у що вони вірували і що захищали від посягань польської влади. Що це було? (хрести або ікони)

8. Полковник черкаський, перший полковник української Визвольної армії, народний герой, щодо походження якого й до сьогодні ведуться суперечки. Командував Черкаський полком. Прославився у битвами під Жовтими Водами та Корсунем. Після Корсунської битви очолив окремий корпус, що самостійно діяв на Лівобережжі, а потім на Поділлі та на Київщині. У листопаді 1648 у складі війська Б.Хмельницького здійснив похід на Замостя (Польща). Прославився в битві за Львів. Під час облоги фортеці Замостя захворів на чуму і незабаром помер. Він є героєм кількох романів, зокрема сучасного письменника В.Кулаковського. У Львові йому споруджено пам’ятник, в Тернополі його ім’ям названо вулицю.
Хто це?    (Максим Кривоніс)

9. Так називали тих козаків, які були екстрасенсами; володіли основами магії та чаклунства, вміли «заговорювати» рани, вводити в оману ворога й володіли сильним гіпнозом. За легендами, ці козаки вміли передбачати час нападу ворога і напрямок руху його сил, вони допомагали козакам перемагати. Серед найвидатніших – Іван Сірко, якого татари називали «Урус-шайтаном». Вважалося, що після смерті і його мощі, його рука, володіла таємничою силою, яка допомагала в найскрутніші часи. Їх силу козаки вбачали у зв’язку з нечистою силою, отож подекуди ховали таких козаків поза цвинтарем, без відспівування вбиваючи осиковий кілок в груди.
Як називали таких козаків?       (характерники)

10. Уявіть собі, що ви займаєте певну поса­ду у Війську Запорозькому, і вам потрібно скликати козаків на раду. Що ви для цього зробите?   Як   називається   ваш   музичний інструмент і ваша посада?
(Музичний інструмент - литаври, треба вдарити по них палицями. Посада називається довбиш)

11. Закінчіть думку посла з Венеції Альберто Віміна: «Єдине. Чим можуть похвалитися козаки – це …       (свобода)

12. Як називався бойовий стиль козаків, коли козацьке військо змішувалось з ворогом і при цьому кожен з козаків створював стільки шуму, скільки міг, щоб дезорієнтувати ворога? (галас)

13. Козацький кодекс починався словами: Душу – Богу, Життя – Україні, а… - собі. Дайте відповідь: Що ж козаки залишали собі, враховуючи, що зазначений кодекс не має відношення до писаних джерел права (честь)

            14. Богдан    Хмельницький    був    найосвіченішою людиною свого часу. Він знав сім мов. Питання: якою мовою він розмовляв з іноземними послами? (латиною)
15. Турецькі кораблі часто нападали на ко­зацькі   чайки.   А   як   називалися   турецькі човни?
(Галери — кадриги, звідси слово каторга)

16. Як титулував себе Богдан Хмельницький у всіх документах?
(Гетьман Війська Запорізького)







  III тур. Чорна скринька (5 балів)
1. Який харчовий продукт, що зараз є неодмінним атрибутом кожного українського столу і знаходиться зараз у чорній скриньці, ніколи не вживали у їжу козаки? (Хліб)

2.Увага! Загадкова скринька! У цій скриньці знаходиться те, що за козацькими повір'ями рятувало від ворожої кулі. Що то таке і куди треба було покласти цей предмет?
(Грудочку рідної землі треба було покласти в чоботи)

3. Увага! Загадкова скринька! На відкритих зборах виборці виявляють свою волю,  піднімаючи правицю.  Коли ми оби­раємо президента чи депутатів до Верховної Ради, то кидаємо бюлетень до скриньки. Питання: за допомогою якого предмета, що знаходиться в чорній скриньці виявляли свою волю козаки, обираючи ту чи іншу кандидатуру?
 (Шапка)

4. Увага! Загадкова скринька! В цій скриньці лежить предмет, який кожен козак зберігав у шкіряному футлярі. Деякі невігла­си припускали, що козаки носили його за ха­лявою чобота, але це не так. Що це за пред­мет? До речі, цей предмет ми держимо в ру­ках кожен день.
(Ложка)


 IV тур.  Продовжте прислів’я. За кожну правильну відповідь команда отримує один бал

1. Той не козак, що …… (боїться собак).
2.Козак наче ….. (орел).
3. Козак українську любить мову, додержить завжди …… (свого слова).
4. Україна – це козацька ……. (мати).
5. Козак не боїться ……… (ні тучі, ні грому).
6. Ми з такого роду, що ……… (любим свободу)..
7. Козак усім народам друг, міцний у нього ……. (дух).
8. Козак – слабому …….. (захисник).
9. Козак – це людини чесна і смілива, найдорожча йому …….. (Батьківщина).
10. Голими руками не битися з ………. (ворогами).

V тур. Впізнай історичну особу ( Фото гетьманів Сагайдачного та Хмельницького) завдання скласти історичний портрет – 2 хв.

VІ тур.Битва капітанів

Конкурс загадковий капелюх ( почерзі капітани команд виймають завдання з капелюха та відповідають на них)

1.    «Король… став біля Жванця. Ось тоді Хмельницький разом з ханом і підійшли до (коронного) війська і так облягли його, що (коронні козаки) не могли з табору і голови виткнути. (Жванецька облога 1653)

2.    «… На раді полковники вирішили навести через Плешиву міст … і дати змогу усьому козацтву вийти з облоги». ( 30 червня 1651)

3.    «… Його королівська милість дозволяє мати сорок тисяч війська запорозького, укладення реєстру козаків довіряє гетьманові Війська Запорізького». ( Зборівський договір 8 серпня 1649)
4.    «То ми, великий государ, підданого нашого Богдана Хмельницького … і все наше Військо Запорозьке. Пожалували-веліли їм бути під нашою, царського величества, високою рукою, згідно з давнішими їх правами і привілеями ». (Переяславська рада 1654)
5.    «Увесь народ, вийшовши із Києва, уся чернь вітала його. Академія вітала його промовами як спасителя народу від рабства польського, як Мойсея, вбачаючи в імені Богдан добрий знак і називаючи його Богом даний».( Урочистий в’їзд Б.  Хмельницького до Києва, грудень 1648)
6.    Бонусні 5 балів
VІІ тур. Заспівайте пісню. Хто кого переспіває. За кожну правильну відповідь команда отримує два бали

Підведення підсумків змагання , нагородження переможців грамотами та подяками.




Додатки
VІІ тур. Заспівайте пісню
Засвистали козаченьки
В похід з полуночі,
Виплакала Марусенька
Свої ясні очі.

"Не плач, не плач, Марусенько,
Не плач, не журися –
За свойого миленького
Богу помолися!"

Стоїть місяць над горою,
Да сонця немає,
Мати сина в доріженьку
Слізно проводжає:

Козак від’їжджає, дівчинонька плаче –
куди їдеш, козаче?
Козаче-соколю, візьми мене із собою
на Вкраїну далеку,
козаче-соколю, візьми мене із собою
на Вкраїну далеку.

– Дівчинонько мила, що будеш робила
на Вкраїні далекій?
– Буду шила-пряла, зеленеє жито жала
на Вкраїні далекій,
буду шила-пряла, зеленеє жито жала
на Вкраїні далекій.

Їхав, їхав козак містом,
Під копитом камінь тріснув та раз, два,
Під копитом камінь тріснув та раз!

Під копитом камінь тріснув,
Соловейко в саду свиснув та раз, два.
Соловейко в саду свиснув та раз!

Ой на горі та женці жнуть, (Двічі)
А попід горою
Яром-долиною
Козаки йдуть.

Гей, долиною, гей,
Широкою,
Козаки йдуть.
Гей, долиною, гей,
Широкою,
Козаки йдуть.

Попереду Дорошенко, (Двічі)
Веде своє військо,
Військо Запорізьке
Хорошенько.

Повіяв вітер степовий,
Трава вся похилилась,
В бою впав молодий козак,
Дівчина зажурилась.

— Не плач, дівчино, не тужи,
Голубко сизокрила,
Не вернеться вже милий твій,
Сира земля накрила.


Ой, при лужку, при лужку, при широкім полі,
При великім табуні кінь гуляв поволі.

Ой, піймаю, зануздаю шовковой уздою,
Вдарю шпорами під боки - кінь летить стрілою.

Ой, лети, лети, мій коню та й вихром несися
Проти милої двора стойма становися.

Гей десь там, де чорні води,
Сів на коня козак молодий.
Плаче молода дівчина,
Їде козак з України.

Приспів:
Гей, гей, гей, соколи,
Оминайте гори, ліси, доли.
Дзвінь, дзвінь, дзвінь, дзвіночку,
Степовий жайвороночку.

Їхали козаченьки
Степом-долиною,
Та й зустріли дівчиноньку
З русою косою.

Приспів:
Коса в'ється до пояса   |
В'ється за плечами,     |
Поїхали, дівчинонько,   |
З нами козаками         |  (2)

Отвічала їм дівчина
Їхати не буду,
Я свойого коханого
Повік не забуду.

Їхали козаки із Дону додому,
Підманули Галю - забрали з собою.
Ой, ти, Галю, Галю молодая,
Підманули Галю - забрали з собою.
 
Поїдемо з нами, з нами, козаками,
Краще тобі буде, як в рідної мами!
Ой, ти, Галю, Галю молодая,
Краще тобі буде, як в рідної мами!
 
IV тур.  Продовжте прислів’я.
 
1. Той не козак, що ……
2.Козак наче …..
3. Козак українську любить мову, додержить завжди ……
4. Україна – це козацька
5. Козак не боїться ………







1. Ми з такого роду, що ………
2. Козак усім народам друг, міцний у нього …….
3. Козак – слабому ……..
4. Козак – це людини чесна і смілива, найдорожча йому ……..
5. Голими руками не битися з ……….

V тур. Впізнай історичну особу
Як скласти історичний портрет?

1. Як відбувалося становлення особистості історичного діяча?
        1.1. Де і коли він народився?
        1.2. Де і в яких умовах жив, зростав, виховувався?
        1.3. Як формувалися його погляди?
2. Особисті якості й риси характеру.
        2.1. Як особисті якості діяча впливали на його діяльність?
        2.2. Які з його особистих якостей вам подобаються, а які ні?
3. Діяльність історичного діяча.
        3.1. Схарактеризуйте основні справи його життя.
        3.2. Які успіхи й невдачі були в його справах?
        3.3. Які верстви населення підтримували його діяльність, а які ні, і чому?
        3.4. Хто був його друзями, а хто ворогами, і чому?
        3.5. Якими були наслідки його діяльності: а) для сучасників; б) для нащадків.
        3.6. За що людство пам'ятає цю людину?
4. Яке ваше особисте ставлення до історичного діяча?
        4.1. Які почуття викликає у вас його діяльність?
        4.2. Як ви ставитеся до засобів і методів його діяльності? Обґрунтуйте свою позицію.


Протокол  брейн - рингу
 з/п

Назва конкурсу
Макси-мальний
бал

Команда
« Козаки »
Команда
« Гетьмани »
1
Розминка



2
Козацький аукціон



3
Чорна скринька



4
Продовжте прислів’я



5
Впізнай історичну особу



6
Битва капітанів



7
Заспіваймо пісню









Загальна кількість
балів











Немає коментарів: